reklama

je to škandál, ale...prečo vlastne?

Veľa sa v poslednej dobe popísalo o platoch učiteľov a celkovej situácii v školstve a akokoľvek by sme chceli byť optimistickí, drvivá väčšina tých informácií je pravdivá. Drvivá väčšina ľudí, viac či menej kompetentných, si len povzdychne a povedia si, že je to tak. A drvivá väčšina toho, čo by sa malo zmeniť, sa v dohľadnej dobe nezmení. Učím na obchodnej akadémii štvrtý rok a chcel by som reagovať asi dvoma-troma postrehmi, ktoré - mám pocit - ostali v búrlivej diskusii bokom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)
Obrázok blogu

V prvom rade si mnoho ľudí neuvedomuje, že pokiaľ ostane základné a stredné školstvo v rukách štátu, snívať o niečom, čo by úspešne fungovalo, nemá veľký zmysel. Ale aj napriek tomu, chcem upozorniť na zopár vecí, ktoré...by nemali ostať nepovšimnuté.

Platy učiteľov sú naozaj škandálom. Po uznaných štyroch rokoch praxe a plnom 22 hodinovom úväzku si na výplatnej páske nájdem v čistom (nerozumiem prečo médiá uvádzajú platy v hrubom, keď si z nich štát ukradne často viac ako 1/5) približne 460 Eur. Podľa informácií, ktoré som odsledoval za posledné dva týždne v TV ale i na internete, priemerný plat v školstve sa pohybuje nad hranicou 700 Eur, čo môže zavádzať a aj zavádza. Ako takýto priemerný plat vznikol?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Možno by sa mohol uvádzať priemerný plat jednoducho - učiteľa. Nie úradníckych zamestnancov v školstve alebo poprípade zarátať tam plat ministra a celej administratívnej mašinérie lebo predsalen, ten, kto to celé ťahá, je len a len učiteľ a práve za jeho prácu je odmena takáto žalostná, ako som uviedol tú svoju. Možno keby sedím 8 hodín denne vo svojej peknej kancelárii a pokojne, kľudne si vybavujem svoju papierovú robotu s tým, že o tretej mi skutočne padla, plat okolo 500 Eur by bol síce nízky, ale mal by som možno druhú časť dňa na to, aby som prehodnotil, či je jedna práca dosť... ale to je iná téma, možno.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Priemerný plat nad 700 Eur vypovedá o niečom, čo ostáva, možno cielene, prehliadané. Zaujímal by ma údaj o tom, aký je priemerný vek učiteľa na ZŠ alebo na SŠ. Lebo takéto hodnoty priemerného platu naznačujú jediné - vzhľadom k tomu, že v školstve platí krajne nespravodlivý systém zvyšovania platu podľa odpracovaných rokov - a síce to jediné: učiteľsky zbor je značne prestárnutý.

Čo z toho môže vyplývať? Nechcem vidieť iba tú negatívnu stránku, ale jednoducho tu je. Napriek tomu, že čím dlhšie učteľ učí, tým, aspoň teoreticky, má viac skúseností a teda by mal učiť lepšie, efektívnejšie, kvalitnejšie... tomuto často neverím. Vážim si skúsených a šikovných učiteľov, ktorí učia dlhé roky, ale predsalen, generačne, prístupom, vyspelosťou v práci s počítačom a internetom ako i celkovou chuťou zavádzať do svojej práce neustále nové metódy a jednoducho doniesť do triedy život namiesto toho, aby deti sedeli a písali a písali a písali, a pozerali na hodinky kedy zazvoní a robili všetko pre to, aby nerobili to, čo robiť majú.... jednoducho to nie je ono.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je veľa učiteľov, ktorí na sebe neustále pracujú a chcú byť inovatívni, za čo im patrí moje - super, len tak ďalej, tak to má byť! - no učiť kvalitne na plný plyn je tak neskutočne fyzicky náročné, že hoci mám 27 rokov, idem často nadoraz a neviem si predstaviť, že by som takto fungoval povedzme o 20 rokov...

Čo tým chcem povedať? Že školy nemajú dostatok mladých učiteľov, ktorí by prinášali do triedy 21. storočie a najmä to, čím deti žijú. Lebo práve to všetko- ten ich svet - sa dá tak úžasne využívať a tým učiť oveľa oveľa efektívnejšie. Otázka však je, či naozaj niekoho zaujíma to, kto a kde učí dobre, lebo štátnych úradníkov určite nie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mladí učitelia sú väčšinou šikovní mladí ľudia a prečo by mali v školstve ostávať, hoci si môžu s rovnakým nasadením a porovnateľnou náročnosťou zarobiť minimálne 2x viac hocikde inde, je otázka, ktorá nepotrebuje odpoveď.

Práve preto mi príde odmeňovanie podľa počtu odpracovaných rokov, bez ohľadu na kvalitu práce alebo nasadenie, asi ako odmena podľa výšky tela alebo farby očí. Že ani jedno, ani druhé sa nedá zmeniť a preto, akokoľvek bude mladý učiteľ pracovať, stále dostane to rovnaké málo ako keby aj nepracuje skoro vôbec...a zase opačne, učiteľ rok-dva pred dôchodkom, ktorý príde do triedy, 40 minút diktuje (hoci možno kvalitné informácie, ktoré by si žiaci kľudne mohli nájsť na internete, ešte aj s obrázkami a videom) a z hodiny odchádza má ďaleko vyšší plat za ďaleko menšiu námahu (prípravy, nápady, atď.)

Samozrejme, učitelia sú aj takí, aj takí a vždy budú, lebo to je o osobnej zanietenosti a angažovanosti, ale kým sa toto systém nenaučí rozoznať, oceniť a doceniť, tak budú naše deti ešte minimálne desať rokov vystavované najmä učiteľom vychovaných v komunistickom režime, ktorý na nich zanechal nezmazateľné stopy, pretože žiaden mladý človek nepôjde proti sebe a neostane v škole, pokiaľ ho k tomu neprinútia rôzne vonkajšie podmienky (rodina a pod.)

Keď ale spomínam ten bývalý režim, vynára sa mi jedna nepochopiteľná skutočnosť. Je síce viac ako 20 rokov po a sám som ho nezažil, ale je mi nad slnko jasnejšie, čo sa stalo v školstve jeho pričinením. Moja 84 ročná starká často spomína časy z jej mladosti a vtedy lekár, farár a učiteľ boli pojmy. Mali autoritu, postavenie v spoločnosti a zodpovedajúci plat. A dnes sme tu, o asi 70 rokov a učiteľ je finančne a mám pocit že aj spoločensky na rovnakej úrovni ako akákoľvek lacná pracovná sila v stavebníctve, službách alebo hocikde inde. Prečo sme takto dopadli? Môj pohľad je založený na logike a ak sa mýlim, opravte ma, prosím.

Pre režim bolo veľmi nežiaduce, aby v školskom systéme pracovali šikovní, rozhľadení a progresívni ľudia, lebo by predstavovali priveľké riziko. Mali by vplyv priamo v triedach na formovanie mladých ľudí no a každý dostatočne inteligentný človek by bol prirodzene proti režimu, a preto, mať taýchto ľudí na školách bolo nebezpečné. Z toho potom pramenilo jediné - držať platy na nízkych hodnotách, aby jednoducho šikovní mladí ľudia nemali motiváciu vyberať si toto povolanie a po druhé - dominancia žien v školstve - je jasné, že keď budú v školách pôsobiť najmä ženy práve preto, lebo muži by neuživili rodiny, tak vplyvom toho, že ženy majú deti a rodiny, je oveľa menej pravdepodobnejšie, že by sa púšťali do nejakých režim ohrozujúcich aktivít, osvety a búrania zaužívaných konvencií. Jana z Arku nech slúži ako príklad toho, že takých žien bolo naozaj málo.

A teda, platy boli podľa môjho názoru účelne nízke, aby boli predsalen školy bezpečné z hľadiska uržania režimu. No a dnes... sme síce viac ako 20 rokov po, ale... ale chce nám týmto štát povedať, že nás má za rovnakých hlupákov? To snáď nie... Alebo sa len štát bojí, že pri naozaj kvalitnom vzdelávaní a kvalitnej osvete by sa začala jeho pozícia otriasať v základoch? Alebo sa len hráme, že akože nám záleží na vzdelávaní a vzdelaní, ale len do tej miery, aby sa to skutočne nezačalo prejavovať? Neviem.

Čiže hlavný problém - nízke nástupné platy (lebo tamto celé začína čo sa týka platu učiteľov), je podľa mňa skrytý práve tam - 30, 40, 50, 60 rokov v minulosti. A že toto nikto nechce meniť znamená len to, že režimu teraz vyhovuje to, čo nastavil režim vtedy... žeby kvôli ideologickej blízkosti? Neviem. Každopádne vzdelanie s tým nemá nič. Učitelia sú otroci svojich vlastných snov, vydedenci spoločnosti, nepriatelia budúcnosti.

Na záver by som chcel povedať, že nemožno učiteľov generalizovať. Rovnako ako Rómovia, sú dobrí a zlí, rovnako ako my bieli, sme dobrí a zlí, rovnako ako všetci - sú učitelia dobrí a zlí, šikovní a lajdaví, úplné trosky ale i majstri svojho remesla. Verím však tomu, že každý, kto ide za učiteľa, si uvedomuje, že toto nie je povolanie, kde sa dá zarobiť tak, aby mal človek na BMW, dva domy a každoročne 3 či 4 dovolenky. Práve preto som presvedčený, že za učiteľov idú väčšinou ľudia, ktorí to úprimne s deťmi myslia. Sú to ľudia, ktorí najprv myslia na druhého, tretieho a až potom na seba. A že existujú dobrí učitelia, vidím aj teraz. Prišli mi prváci a áno, niektorí sú úplne mimo a nevedia zo ZŠ nič, ale mám aj mnoho takých, na ktorých je vidno kvalitné podpisy všetkých učiteľov, ktorí s nimi doteraz robili. A ja verím, že im pridám ešte ten môj aj napriek tomu, že si na ten vysnívaný byt najbližších 10 rokov určite ani náhodou nenašetrím.

Peter Flak

Peter Flak

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som vraj naivný, mladý a vraj stredoškolský učiteľ anglického jazyka. Vraj. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu